الناشیٔ الاکبر، عبداﷲ بن محمد بن شرشر الناشی، مکنی به ابوالعباس و معروف به ابن شرشر. رجوع به عبداﷲ بن محمد ناشی و رجوع به الانساب سمعانی و الاعلام زرکلی و اعیان الشیعه ذیل حرف ن شود
الَناشیٔ الاکبر، عبداﷲ بن محمد بن شرشر الناشی، مکنی به ابوالعباس و معروف به ابن شرشر. رجوع به عبداﷲ بن محمد ناشی و رجوع به الانساب سمعانی و الاعلام زرکلی و اعیان الشیعه ذیل حرف ن شود
الناشیٔ الاصغر، علی بن عبداﷲ. شاعر مشهوری است از اهالی بغداد. وی به دوران خلافت المقتدر و القاهر و الراضی و غیر ایشان می زیسته است. (از سمعانی). و نیز مؤلف ریحانه الادب آرد: علی بن عبداﷲ بن وصیف بن عبداﷲ، یا علی بن وصیف بن عبداﷲ بغدادی الاصل و المدفن مصری المنشاء موصوف به ’حلاء’ و مکنی به ابوالحسن یا ابوالحسین و ملقب به ناشی که گاهی در مقابل ناشی اکبر او را نیز به اصغر یا صغیر مقید کرده و ناشی صغیر گویند، چنانکه به جهت سکونت در باب الطاق بغداد به طاقی نیز موصوف است و معروف به کاتب بغدادی، از اکابر و نوابغ متکلمین شیعه ومشاهیر شعرای طراز اول قرن چهارم هجرت و محبین خانوادۀ عصمت و طهارت است و قصائدی در مدایح این خانواده گفته و به شاعر اهل بیت موصوف و معروف گردیده و درحلب سیف الدوله بن حمدان را نیز مدیحه گفته، مشمول اکرامات وی گردید. ناشی از مبرد و ابن المعتز روایت کرده و شیخ مفید و ابوبکر خوارزمی و متنبی و ابن فارس لغوی هم از شاگردان او بوده اند و از او روایت می نمایند... وفات ناشی در سال سیصد و شصتم یا شصت و پنجم یا ششم هجری در بغداد واقع و موافق آنچه از معالم العلماء نقل شده جسد او را سوزانیدند. کتابی در امامت و کتابی در علم کلام تألیف او بود و تصانیف بسیاری بدو منسوب است. (از ریحانه الادب ج 4 ص 142). مؤلف ریحانه الادب بدین مآخذ در شرح حال ناشی اشاره کرده است: روضات الجنات ص 480 و تاریخ ابن خلکان ج 1ص 389 و هدایه الاحباب ص 253 و مجالس المؤمنین ص 230 و کنی و القاب قمی ج 3 ص 191 و معجم الادباء ج 13 ص 280. و نیز رجوع شود به معجم المؤلفین ج 7 ص 142 و الفهرست طوسی ص 89 و تذکره المتبحرین ص 491 و فوائدلرضویه ج 1 ص 340 و کتاب الرجال ص 194 و منتهی المقال ص 227 و تنقیح المقال ج 2 ص 212
الَناشیٔ الاصغر، علی بن عبداﷲ. شاعر مشهوری است از اهالی بغداد. وی به دوران خلافت المقتدر و القاهر و الراضی و غیر ایشان می زیسته است. (از سمعانی). و نیز مؤلف ریحانه الادب آرد: علی بن عبداﷲ بن وصیف بن عبداﷲ، یا علی بن وصیف بن عبداﷲ بغدادی الاصل و المدفن مصری المنشاء موصوف به ’حلاء’ و مکنی به ابوالحسن یا ابوالحسین و ملقب به ناشی که گاهی در مقابل ناشی اکبر او را نیز به اصغر یا صغیر مقید کرده و ناشی صغیر گویند، چنانکه به جهت سکونت در باب الطاق بغداد به طاقی نیز موصوف است و معروف به کاتب بغدادی، از اکابر و نوابغ متکلمین شیعه ومشاهیر شعرای طراز اول قرن چهارم هجرت و محبین خانوادۀ عصمت و طهارت است و قصائدی در مدایح این خانواده گفته و به شاعر اهل بیت موصوف و معروف گردیده و درحلب سیف الدوله بن حمدان را نیز مدیحه گفته، مشمول اکرامات وی گردید. ناشی از مبرد و ابن المعتز روایت کرده و شیخ مفید و ابوبکر خوارزمی و متنبی و ابن فارس لغوی هم از شاگردان او بوده اند و از او روایت می نمایند... وفات ناشی در سال سیصد و شصتم یا شصت و پنجم یا ششم هجری در بغداد واقع و موافق آنچه از معالم العلماء نقل شده جسد او را سوزانیدند. کتابی در امامت و کتابی در علم کلام تألیف او بود و تصانیف بسیاری بدو منسوب است. (از ریحانه الادب ج 4 ص 142). مؤلف ریحانه الادب بدین مآخذ در شرح حال ناشی اشاره کرده است: روضات الجنات ص 480 و تاریخ ابن خلکان ج 1ص 389 و هدایه الاحباب ص 253 و مجالس المؤمنین ص 230 و کنی و القاب قمی ج 3 ص 191 و معجم الادباء ج 13 ص 280. و نیز رجوع شود به معجم المؤلفین ج 7 ص 142 و الفهرست طوسی ص 89 و تذکره المتبحرین ص 491 و فوائدلرضویه ج 1 ص 340 و کتاب الرجال ص 194 و منتهی المقال ص 227 و تنقیح المقال ج 2 ص 212